اوقات شرعی
18°C آفتابی
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 71
        کد: 116898
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
        در سومین جشنواره رفیق راه مطرح شد:

        پیوست رسانه‌ای، طرح‌ها را ثبت و قابل انتقال می‌کند

        سومین جشنواره «رفیق راه» که به ‌منظور انتخاب و معرفی طرح‌های برتر حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد برگزار می‌شود، با حضور معاونان و کارشناسان فرهنگی مناطق برگزیدگان خود را شناخت.
        در سومین جشنواره رفیق راه مطرح شد:

        به گزارش فرهنگشهر، در نشستی که به منظور بررسی طرح‌ها و ایده‌های برتر مدیریت‌ها و مناطق معاونت فرهنگی اجتماعی و سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد برپا شد، ایده‌هایی همچون باشگاه همیاران ازدواج، نمکی فرهنگی، کوچه باغ‌‌های انقلاب و طرح‌های تشکیل ستاد مردمی ازدواج اسان، جشنواره میثاق و ایستگاه مطالعه مطرح شد و داوران پیرامون آنان نظراتی ارائه دادند و در نهایت ایده‌ و طرحی که تطابق بیشتری با سیاست‌های فرهنگی‌اجتماعی این معاونت دارند انتخاب شدند.

         

         

        نمکی فرهنگی

        در این همایش خانم ثریا انوری، کارشناس فرهنگی منطقه 11 به ارایه ایده «نمکی فرهنگی» پرداخت. وی درباره‌ی این ایده گفت: «در این طرح که با همکاری سازمان بازیافت و ایستگاه‌های دریافت اجناس بازیافتی و خودروهای سیار بازیافت انجام خواهد شد، تعدادی مشوق‌‌های فرهنگی مانند کتاب، اشتراک روزنامه شهرآرا و البته بلیط‌های سینما،کیسه‌های پارچه‌ای به جای نایلون پلاستیکی، تخفیف در اجاره سالن‌های ورزشی شهرداری در قبال ارایه ژتون‌های فرهنگی،خدمات فرهنگسراها، تئاتر و مجموعه‌هایی مانند باغ گل‌ها ،باغ گیاه‌شناسی، موزه حرم و همچنین لوازم فضا‌آرایی مناسبتی مانند شرشره و پرچم و حتی بن خرید از نمایشگاه‌های اقتصاد مقاومتی درعوض مواد شوینده و یا نمک به شهروندان داده می‌شود تا در حمایت از مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی شهرداری و موسسات و تشکل‌های ارایه‌دهنده خدمات فرهنگی سهیم باشیم.

         

         

        جشنواره میثاق

        همچنین آقای حمزه صبوری کارشناس تربیت بدنی منطقه 10 به ارایه طرح خود با عنوان «جشنواره میثاق» پرداخت. صبوری گفت: جشنواره میثاق با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت بالای مجموعه ورزشی میثاق طراحی شده است. وی ادامه داد: این جشنواره در 6 بسته برنامه با در نظر گرفتن پیوست اجتماعی و اقتصادی محله رسالت آغاز شد. ورزش صبحگاهی، کوهپیمایی خانوادگی، استفاده از میزهای پینگ‌پونگ برای مادران و دختران و پدران و پسران با تخفیف، اجرای پاتوق‌های نیم‌روزه با اجرای مشارکتی و مردمی، ایجاد باشگاه هواداران از برنامه‌های این طرح است.

        کارشناس تربیت بدنی منطقه 10 افزود: تمامی این بسته‌برنامه‌ها از طریق بن‌های استفاده شهروندان جهت شرکت در جشنواره میثاق در تمامی منازل 2 محله اطراف مجموعه ورزشی به‌صورت هفتگی توزیع گردیده، و با شرایط ویژه شهروندان را ترغیب به حضور در جشنواره نمودیم.

         

         

        در کوچه باغ‌های انقلاب

        در رفیق راه سوم، ایده‌ی «در کوچه باغ‌های انقلاب» که از سوی خانم فائزه نوری صادق، کارشناس تربیت بدنی منطقه 6 مطرح شده بود، به صورت تئاتر اجرا شد. در این ایده پیشنهاد می‌شود کوچه‌ها و مسیرهای پرتردد عابر پیاده در محلات که از لحاظ ترافیکی مشکلی ندارد و بافت مردمی بیشتری دارد نمایشگاه موضوعی از ایام الله ده فجر برگزار گردد. به این شکل که در طول مسیر در هر قسمت فعالیت‌های دهه انقلاب به وسیله بنر و استیکر و همچنین ریسه و تصاویر آویزشده به وسیله سیم‌های کابل نصب شود. تصویر ورود امام به کشور، سخنرانی در بهشت زهرا سلام الله علیها، تصاویر راه‌پیمایی، تکثیر اعلامیه و... در انتها در زمان‌های مقرر برگزاری سرودهای دسته‌جمعی مردمی و دانش‌آموزی، نمایشگاه تصاویر شهدا، نمایشگاه نقاشی انقلابی، نمایشگاه عکس موضوعی انقلابی و به نمایش گذاشتن اقلام به جامانده از شهدا به صورت کاملا مردمی به نمایش در بیاید.

         

         

        باشگاه همیاران ازدواج

        در ادامه سومین ایده‌ی مطرح شده با عنوان «باشگاه همیاران ازدواج» از سوی خانم بنت‌الهدی جغتایی، مدیر فرهنگسرای حجاب مطرح شد. خانم جغتایی درباره ایده خود گفت: طرح همیاران ازدواج، به منظور تسهیل و ترویج ازدواج بهنگام و آسان در بین جوانان طراحی گردیده است. در این طرح، تعداد واسطین ازدواج در سطح محلات و اعضای فامیل ، افزایش خواهد یافت.واسطین داوطلب در سطح محلات به طور خاص و حرفه‌ای آموزش می‌بینند. و به منظور تسهیل امر واسطه‌گری سامانه‌ای طراحی خواهد شد که فقط واسطین به آن دسترسی دارند و در نگهداشت اطلاعات مخاطبین (دختران و پسران آماده ازدواج محله)، حفظ امانت  خواهد شد. همچنین واسطین با یکدیگر از طریق شبکه شهری واسطین مرتبط خواهند بود.

         

         

        تشکیل ستاد مردمی ازدواج آسان

        دومین طرح مطرح شده در جشنواره رفیق راه، طرح تشکیل ستاد مردمی ازدواج آسان بود. علیرضا حیدری، کارشناس فرهنگی منطقه 5 درباره‌ی این طرح گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری نسبت به رواج ازدواج‌های آسان و به پیشنهاد مشترک آقای حجت‌السلام جعفریان نماینده ائمه جماعات محله و دبیر شورای اجتماعی محله مهدی آباد ستاد ازدواج آسان تشکیل شد. بنا بر این طرح ستاد مردمی ازدواج آسان در محله با محوریت مسجد صاحب‌الزمان (عج) تشکیل شد. اتاق عقد در مسجد مذکور ایجاد گردید. مکانی جهت نمایش  نمونه‌های جهیزیه و ... و همچنین برگزاری ایستگاه عکس خاطره و تهیه عکس از زوجین علاقه‌مند در نظر گرفته شد. همچنین مکانی برای ستاد مردمی ازدواج آسان با مشارکت مسجد ایجاد و توسط خیرین محله تجهیز شد. تا دوخت لباس عروس توسط دانش‌آموزان هنرستان دانش پژوهان  نیز امکان‌پذیر باشد.

         

         

        ایستگاه مطالعه

        خانم طیبه شیرخوانی نیز آخرین طرح مطرح شده در رفیق راه را ارایه کرد. وی که کارشناس فرهنگی منطقه 3 است در توضیح طرح خود گفت:‌ در این طرح که با همکاری سازمان فرهنگی و پایانه مسافربری سوار کلات و معاونت فرهنگی صورت گرفت، کتاب از حوزه‌های مختلف فراهم گردیده شد و بیشتر کتاب‌ها با موضوعات خانواده و سبک زندگی اسلامی و ایثار و شهادت و حقوق شهروندی، جمع‌آوری گردیدو با همکاری معاونت فرهنگی تهیه قفسه‌گردان کتاب هم در نظر گرفته شد در مناسبت‌های گوناگون به مساجد و مدارس و کانون‌های بسیج به‌عنوان بسته حمایتی در قالب جایزه و ... تحت عنوان ایستگاه مطالعه همراه با قفسه اهدا گردید. در طرح ایستگاه مطالعه که به صورت خاصبه 8 مدرسه حاشیه کال دروی بسته 100 هزار تومانی کتاب و قفسه تحت عنوان ایستگاه مطالعه طی مراسمی اهدا گردید.

         

         

        ایده‌های ساده‌ای که به ذهن هر کسی نمی‌رسد ...

        در پایان آقایان دکتر ظهوریان رییس دفتر مطالعات فرهنگی اجتماعی و دکتر یزدانی عضو هیات مدیره سازمان فرهنگی تفریحی نقاط قوت و ضعف ایده‌ها و طرح‌های مطرح شده را ارایه کردند.

        دکتر ظهوریان، در این نشست در خصوص بحث «باشگاه همیاران ازدواج» گفت: یکی از نقاط قوت این ایده، استفاده از ظرفیت‌های بالفعل است که در طرح به خوبی آن را دیده بودند. علاوه بر آن به ظرفیت‌های بالقوه هم تا حد زیادی توجه شده بود.

        وی در عین‌حال متذکر شد: پیوست اقتصادی این طرح می‌توانست کامل‌تر باشد و در عین‌حال یکی از نکاتی که به عنوان ایراد نسبی می‌تواند به آن وارد باشد این است که به بخش‌های مختلف زنجیره ازدواج توجهی نشده بود و بیشتر به پیوند دادن دو طرف ازدواج معطوف بود.

        او تصریح کرد: از این جهت طرح «تشکیل ستاد مردمی ازدواج آسان» می‌توانست طرح خوبی باشد که به بخش‌های مختلف اقتصادی و جهیزیه و خطبه خواندن و... توجه کرده بود و به عنوان طرح موجود می‌تواند برای پخته‌شدن ایده و عملیاتی‌شدن آن کمک کند.

        وی در ادامه در خصوص طرح «نمکی فرهنگی» نیز گفت: شاید نقطه قوت جدی آن این بود که  ایده‌ی ساده‌ای بود، با این که شاید همین ایده‌های ساده به ذهن کسی نرسد و رسیدن به آن خلاقیت خاصی می‌خواهد، ولی نه بار اقتصادی آن چنانی داشت و نه اجرای آن دردسر زیادی برای شهرداری و درگیر کردن نیروهای شهرداری دارد.

        ظهوریان افزود:  در عین‌حال این مساله  در بحث‌های محتوایی هم  دیده می‌شد بهتر بود.

        وی تاکید کرد، به هرحال بحث‌های فرهنگی اگر بار محتوایی داشته باشند بهتر است؛ یعنی این که بگویم چه طور محصول فرهنگی و در راستای چه گفتمانی قرار می‌گیرد، این به پخته‌تر شدن طرح کمک می‌کند.

        وی در بخش دیگر سخنانش در خصوص طرح «کوچه باغ‌های انقلاب» نیز گفت: این  طرح، ایده‌ی خوبی است؛  چرا که  تشکل‌ها و مساجد را درگیر می‌کند، اما نقطه ضعفی که داشت این بود که فرایند مشارکت را در طرح توضیح ندادند. اینکه کوچه‌ها که تزیین شوند که از زمان کودکی ما وجود داشته ولی فرایند مشارکت و پیوست رسانه‌ای کار و بحث پیوست اجتماعی ممکن است در ذهن دوستان شکل گرفته باشد اما  طرح به خوبی توضیح داده نشده است .

        وی متذکر شد: در بحث طرح‌ها می‌توان گفت به حق «تشکیل ستاد مردمی ازدواج اسان» طرح جالبی بود و  نقطه قوت آن توجه به بخش‌های مختلف زنجیره ازدواج بود که می‌تواند الگوی خوبی در محلات مختلف باشد و از باب مشارکت مردمی تکثیر شود.

        وی گفت: این که  طرح، مردمی بوده و شهرداری هم در کنارش قرار گرفته، پس کاری مردمی محسوب می‌شود که مشارکت در جاهای مختلف آن دیده شده است.

         

        به گفته‌ی وی، بحث مشاوره ازدواج را هم می‌شد به آن اضافه نمود و  پیوست رسانه‌ای بهتری نیز برای ان تعریف کرد.  

         

        وی در ادامه گفت: طرح «جشنواره میثاق» در محله توانست ارتباطات خوبی با مردم محله و کاسبان ایجاد کند و  به نوعی تبدیل به پاتوق اجتماعی بین مردم شده است. مردمی که در محله درگیر ورزش هستند و در شبکه‌های اجتماعی کار را دنبال  کردند، سیستم جالبی بود. به گفته ظهوریان،  یکی از نقاط قوت این طرح  این بود که واحد خانواده به عنوان یک واحد اجتماعی در برنامه‌ریزی‌اش دیده و فردمحور نبوده است.

        وی افزود: در ضمن از ارتباط با نهادهای اجتماعی مثل مسجد و مدرسه هم در این طرح استفاده گردیده و تبلیغات مردمی رودرو و مناسبی هم داشته است.

        ظهوریان در پایان گفت: در خصوص بحث «ایستگاه مطالعه» هم نتوانستیم به خوبی با طرح آشنا شویم در عین‌حال که می‌توان گفت  کار تسهیل‌گری و فعال‌کردن ظرفیت‌ها با هزینه پایین نقطه قوت آن بود و استفاده از مشارکت سازمان‌ها در طرح‌ها کار موفقی بود ولی بحث محتوایی آن توضیح داده نشد.

         

         

        رسانه‌ای شدن به معنای انعکاس در شهرآرا نیست

        در این جلسه دکتر یزدانی نیز در سخنانی به ارائه چند پیشنهاد کلی پرداخت و در خصوص  طرح «نمکی فرهنگی» گفت: این ایده را پسندیدم و نمره خوبی دادیم. به نظر می‌رسد ایده‌هایی برای کامل‌تر کردن طرح قابل طرح است. بحث‌هایی مثل تبلیغات، تشکیل بانک اطلاعاتی مخاطبینی که اقلام فرهنگی را دریافت می‌کنند این موارد برای ارتباطات بعدی قابل تعریف است و می‌توانیم سامانه‌ای داشته باشیم که کارهای دیگر را اجرا نماییم.

        وی افزود: طرح «کوچه باغ‌های انقلاب» آن چه در برگه نوشتند ایده خوبی بود و ابعاد مختلفی داشت ولی در  اجرا متاسفانه ضعیف بود.

        یزدانی درباره طرح «ستاد تشکیل ازدواج آسان» هم گفت: این طرح هم به نسبت، کار جامعی بود چرا که مهم‌ترین مساله ما در ستاد این است که چرا این کار گسترش پیدا نمی‌کند و ارائه سازوکارهایی برای گسترش این قضیه در بقیه مناطق شهری هم باید وجود داشته باشد. پس طرح برد اصلی را کرده و طرح خوبی است.

        به گفته‌ی وی در جشنواره میثاق اتفاق مهمی افتاده است، اما در بحث‌های رسانه‌ای ضعیف است. وی گفت: رسانه‌ای‌شدن به معنی انعکاس در شهرآرا به تنهایی  نیست؛ بلکه خروجی رسانه‌ای اهمیت دارد. مثلا «عکس خاطره» اگر رابطه پدر و پسری در جریان این کار  خوب شده است این یعنی  ظرفیت رسانه‌ای.

        وی ادامه داد: برای ظرفیت رسانه‌ای  باید به قصه‌ها، چهره‌ها و  اتفاقاتی که در اجرای طرح می‌افتد و باید ثبت شود نگریست. این ممکن است در شهرآرا درج نشود ولی می‌تواند نمایشگاه عکس شود و یا به عنوان کتاب خاطره تولید شود.

        به گفته یزدانی طرح می‌تواند ظرفیت فراوان برای سوژه‌های رسانه‌ای داشته باشد، کانال عکس نوشت می‌توانیم داشته باشیم که این می‌شود پیوست رسانه‌ای که مدنظرمان است که در سطح منطقه‌ای ضریب رسانه‌ای داشته باشد که طرح را ثبت و قابل انتقال کند.

        وی در پایان گفت‌: در پیوست رسانه‌ای فرم‌ها دوستان عمدتا به کانال تلگرامی و شهرارا محله بسنده می‌کنند و این درحالی است که خود این پیوست رسانه‌ای دریای وسیعی است که قابلیت دارد در تمامی طرح‌ها به آن توجه شود.

        در پایان ایده «نمکی فرهنگی» و طرح «جشنواره میثاق» به عنوان ایده و طرح برتر سومین رفیق راه شناخته شدند.

        تعداد بازدید: 71
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر