• سه شنبه،08 فروردین 1396
  • ورود
اوقات شرعی
20°C نیمه ابری
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 94
        کد: 117053
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۵/۱۰/۲۵

        تولید می کنم پس هستم

        زندگی مصرفی یکنواخت و معطوف به خود و فرد محور است. این نوع زندگی تنهایی می‌آورد و انسان را توسعه نمی‌‌دهد!
        تولید می کنم پس هستم

        در فضایی که زندگی می‌کنیم، نتیجه زیاد مصرف‌کردن آسیب‌رساندن به خود، طبیعت و جامعه است. وقتی نسبت بین مصرف و تولید به هم می‌خورد، یعنی یا مصرف بیش از آن یا برابر با آن است، یعنی ارزش افزوده‌ای ایجاد نشده است. و ایجاد نشدن ارزش افزوده، به معنای ابتر بودن و نازا شدن انسان است.

        زندگی مصرفی یکنواخت و معطوف به خود و فرد محور است. این نوع زندگی تنهایی می‌آورد و انسان را توسعه نمی‌‌دهد!

        زندگی تولیدی اما انسان را از لاک فردیت خارج می‌کند، تولید ادامه وجود انسانی است که به اشتراک گذاشته می‌شود و دنیای فرد را به افراد و اجتماع متصل می‌کند. و این ادامه یافتن، انسان را از تنهایی خارج می‌کند و سرمایه وجودی او را گسترش می‌دهد.

        خداوند فیاض مطلق است. یعنی دهنده است، به همه روزی‌ می‌دهد، و هرچه‌قدر بخواهند می‌دهد، با همه مهربان است و... خداوند خلاق و بدیع است. یعنی ایجادکننده است. انسان مولد(در هر حوزه‌ای)، جاری‌کننده این صفات الهی است.

        همان‌طور که انسان برای پاسخگویی به نیازهای اولیه‌اش نیاز به تولید دارد، در پاسخ به نیازهای روحی و فکری‌اش هم نیاز به تولید دارد. باید بیش از آنکه مصرف می‌کنیم تولید کنیم، وگرنه تلنبار مصرف، رکود و گندیدگی می‌آورد.

        تولید محتوا یعنی آن‌چه که داریم را به اشتراک بگذاریم. مشکل آن جاست که بسیاری از مواقع نسبت به آنچه که داریم آگاهی نداریم. آن‌قدر آنچه برایمان تولید کرده‌اند را مصرف کرده‌ایم که جلوی چشممان در نگاه به خودمان را گرفته است. نهضت تولید محتوا یعنی به داشته‌های واقعی‌مان درست نگاه کنیم و آن را به اشتراک بگذاریم. در این مسیر هیچ‌کس مستثنی نیست از کودک و جوان و پیر، تا زن و مرد، تا بی‌سواد و دانشگاهی تا مدیر و کارگر و... همه می‌توانند مولد باشند، مهم این است که یکدیگر را در این یاری نمایند.

        در روایتی از امیرالمومنین است که المومن قلیل الموونه و کثیرالمعونه. مومن کم‌مصرف است اما با همان‌چه که مصرف می‌کند زیاد یاری می‌رساند. این امر نه فقط در حوزه اقتصادی که به خصوص در حوزه فرهنگی است. تولید محتوا به مثابه یاری رساندن به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است.

        دکتر جمال یزدانی

        تعداد بازدید: 94
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر