• پنج شنبه،05 مرداد 1396
  • ورود
اوقات شرعی
32°C نیمه ابری
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 119
        کد: 126230
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
        دکتر امان‌پور؛

        مسجد باید مرکز آموزش و یادگیری مهارت‌های زندگی شود

        دویست چهل و نهمین نشست از سلسله جلسات شفا «شهر فرهنگ اجتماع» پنجشنبه 14 اردیبهشت ماه با موضوع «طراحی کالبدی و مدیریت راهبردی مساجد براساس رویکرد مدیریت جهادی» برگزار شد.
        مسجد باید مرکز آموزش و یادگیری مهارت‌های زندگی شود

         به گزارش فرهنگشهر، در این نشست دکتر محمدتقی امان‌پور رئیس سابق مرکز برنامه‌ریزی و مطالعات فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد به ارائه طرحی با عنوان «پیش درآمدی بر برنامه ریزی راهبردی، در طراحی کالبدی و مدیریت کارآمد مساجد، با رویکرد مدیریت جهادی» پرداخت. وی ضمن اشاره به اینکه پس از پیروزی جمهوری اسلامی انتظار داشتیم مسجد نقش متفاوت و مهم‌تری نسبت به زمان طاغوت در جامعه ایفا کند، گفت: متاسفانه پس از گذشت حدود 4 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی مساجد نه تنها جایگاه شایسته و درخوری که امام خمینی (ره) از آن با تعبیر سنگر جامعه استفاده کرده بودند، پیدا نکردند، بلکه نسبت به گذشته پسرفت اتفاق افتاده است و خروجی مساجد ما مبارزه با فقر و تنگدستی، عدالت و آرمان‌های انقلاب نیست.

        همانطور که امام گفته بودن مسجد سنگر هست انتظار داشتیم بهبود حاصل بشه اما خیلی کسی سراغ مسجد نرفته، و مسجدها هم الان تبدیل شده به جای جدال‌ها و کشمکش‌ها.

        امان پور ضمن اشاره به اینکه هدف این طرح اصلاح کل جامعه است و  مدلی برای تغییر و بهبود وضع موجود است گفت: سوال ما این بود که آیا می توانیم مشابه کارکرد سلول‌های بنیادی عمل کنیم و با رشد دادن یک سلول صالح کل جامعه را اصلاح کنیم، و پاسخ آن را در مسجد یافتیم، سلولی که با رشد آن می‌توان جامعه را اصلاح کرد.

        مشاور وزیر نفت و عضو هیات موسس وزارت جهاد سازندگی گفت: هدف طرح این است دست اندرکاران را آگاه کند و این گفتمان را به مسئولین و متفکرین برساند. جامعه ما بر سه رکن استوار است، مردم، باور‌ها و آموزه‌های دینی و رهبری که مصداق کوچک تمامی این ارکان در مسجد وجود دارد و مسجد الگوی کوچک شده جامعه ماست، پس می‌توان با تحلیل آن و ارائه طرح الگوی توسعه و پیشرفت مسجد به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

        اگر بریم سراغ نقش مردم در ایجاد مسجد، آن‌ها با چالش‌هایی مواجه خواهند شد، مثلا عده‌ای می‌گویند برای مدرسه پول می‌دهند و برای مسجد نه، و یا این ضرب‌المثل «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» این‌ تفکرها نشان می دهد که جایگاه مسجد در ذهن مردم به درستی شکل نگرفته است و به آن صرفا به چشم یک عبادتگاه جمعی نگریسته می‌شود تا یک سنگر برای جامعه، لذا باید این‌ها با آموزش بیشتر اصلاح شود.

        امان پور ضمن اشاره به اینکه جانمائی مساجد در هر شهر و روستا از نظر تعداد و فاصله آنها با هم و همچنین رده‌بندی آنها از نظر وسعت و مرافق مورد نیاز به نوعی مطالعه بر اساس برنامه ریزی شهری نیاز دارد گفت: در این طرح عرصه‌ها و مرافق به عنوان درگاه معرفی شده‌اند و نسبت به معرفی دوازده درگاه ضروری برای جانمایی در طراحی مسجد الگویی اقدام شده است.

        او ضمن اشاره به اینکه مسجد باید دارای محل مناسبی برای عبادتگاه و آموزشگاه باشد گفت: هدف اصلی در ساخت مسجد طراحی و ایجاد فضای اصلی و شبستان اصلی مسجد برای عبادت مردان و زنان آنچنان که مورد نظراسلام بوده و هست می باشد. لذا شبستان اصلی باید از همه جنبه‌های با اهمیت مورد توجه و بررسی قرار گیرد، از جمله تقسیم بندی زنانه و مردانه، که متاسفانه در برخی از مساجد محل‌های نامناسب را به خانم‌ها اختصاص می‌دهند و این ناشی از تفکرات غلط است.

        همچنین از مسجد میتوان به عنوان آموزشگاه بهره جست و فرصت حضور و ارتباط نمازگزاران با مسجد را باید غنیمت شمرد و زمینه و امکان ارائه هرگونه آموزش و یادگیری مهارت های زندگی در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی را درقالب آموزش‌های جذاب کوتاه مدت بطور مستمر و به‌ویژه برای ایام فراغت فراهم شود.

        مدیر سابق مرکز برنامه ریزی و مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، ضمن اشاره به اینکه از مسجد می توان به عنوان سکونتگاه، نمایشگاه و حتی پژوهشگاه استفاده کرد گفت: تعامل روزانه افراد می تواند منجر به علاقه و و ابستگی یا چالش و درگیری نیز بشود ، امام جماعت رهبر ، حاکم ، قاضی و حاکم شرع محله است و با یاری یک دادستان و یک منشی می تواند یک دادگاه خانوادگی و یا هرنوع دادگاه رسیدگی به اختلافات محله را قبل از آنکه تشدید و منجر به نزاع شدید گردد و یا پس از این نزاع‌ها مدیریت و هدایت و رسیدگی کند و با کاهش تنش‌ها، زمینه دوستی، گذشت و فداکاری و اخوت فراهم کند و به ما بیاموزد که بسیاری از اختلاف سلیقه‌ها قابل تحمل است. اینگونه از حجم مراجعات به دستگاه قضا هم کاسته می‌شود.

        دارنده نشان درجه دوم لیاقت در مدیریت دولتی در نشست هم اندیشی دفتر مطالعات در توضیح چگونگی مدیریت راهبردی مسجد و نقش افراد مختلف گفت: اولین نقشی که در کارآمدی مسجد بیشترین تاثیر را دارد امام جماعت است، او باید ضمن تسلط به دروس حوزوی مقداری از جامعه شناسی و روانشناسی هم بداند. در مسجد باید تمام کارها دانش محور و نهادهای وابسته به آن دانش بنیان باشد و امام جماعت نیز از این قاعده مستثنی نیست.

        همچنین امان پور درباره چگونگی تامین منابع مالی و نیرویی مسجد گفت: سرمایه‌ی مساجد مردم هستند، باید روش‌هایی طراحی شود که مردم در مسجد نقش بیشتری داشته باشند، به عنوان مثال مسجد میتواند با اعطای وام برای جوانان کارآفرینی کند و در عوض این فرهنگ نهادینه شود که کسانی که به صورت قرض الحسنه از مسجد وام گرفتند تا پایان عمر درصدی از درآمدشان را وقف مسجد کنند.

        وی در همین رابطه افزود: چرا ما به مردم یاد نمی‌دهیم، که هرکسی با وقف کردن یک ساعت در هفته یا در ماه می تواند کمک حال مسجد باشد، همکاری مردم می تواند ابعاد مختلفی داشته باشد و این مستلزم آن است که  نقش مردم در مسجد به درستی تعریف شود.

        این نشست به همت دفتر مطالعات فرهنگی و اجتماعی و با همکاری گروه مشاوران جوان و دبیرخانه شورای اجتماعی محلات شهرداری در محل فرهنگسرای فناوری و رسانه برگزار گردید. 

        تعداد بازدید: 119
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
        0 1
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر