• سه شنبه،03 مرداد 1396
  • ورود
اوقات شرعی
24°C آفتابی
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 10
        کد: 131127
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۶/۰۴/۲۶

        در فضای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به دنبال حکمت هستیم

        دویست و پنجاه امین نشست هم اندیشی از سلسله نشست‌های شهر،فرهنگ،اجتماع (شفا) با عنوان «تاملی بر شهر آینده با نگاهی به شهر مشهد» باحضور دکتر مهدی فاتح راد برگزار شد.
        در فضای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به دنبال حکمت هستیم

         

         به گزارش فرهنگشهر، دویست و پنجاه امین نشست هم اندیشی از سلسله نشست‌های شهر،فرهنگ،اجتماع (شفا) با عنوان «تاملی بر شهر آینده با نگاهی به شهر مشهد» باحضور دکتر مهدی فاتح راد ، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به نگاه تمدن های مختلف به رابطه ی انسان و محیط پیرامونی در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در سالن کنفرانس دانشکده ی هنر و معماری اسلامی دانشگاه امام رضا (ع) برگزار شد.

        مهدی فاتح راد گفت: امام خمینی (ره) در تبیین جوهره‌ی انقلاب اسلامی میفرمایند: «جمهوری اسلامی ایران که بر‌آمده از انقلاب اسلامی است، صدای ملکوت و صدای عالم غیب است». همچنین ایشان در دیدار با اعضای هیات علمی در سال 58 بیان داشتند: «شما از دانشگاه‌های غرب تعریف می‌کنید اما تمدن غرب به طبیعت توجه ندارد در صورتی که اسلام می‌خواهد به همه‌ی لایه‌ها توجه کند و ما را به سوی توحید سوق دهد.»

         

        اخلاق هم جمع خَلق است هم جمع خُلق و هم ظاهر است و هم باطن

        وی در ادامه به بررسی برخی از کلید واژه‌های مهم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت و در مورد اخلاق بیان داشت: اخلاق هم جمع خَلق است و هم جمع خُلق و هم ظاهر است و هم باطن. در حدیث نبوی می‌خوانیم« انما بعثت لاتم مکارم الاخلاق» یعنی پیامبر اکرم تمام کردن اخلاق را هدف نبوت خویش قرار دادهاند و فرمودند اخلاق را هم تمام میکنم و هم به کمال میرسانم.

        دکتر فاتح راد در ادامه بیان داشت: اخلاق هم ظاهر است و هم باطن و به قول مرحوم شاه‌آبادی در کتاب رشحات البحار منظور از ولایت در حدیث «بنی الاسلام علی خمسه ارکان» حکومت است و اصلا حج و نماز هم جوهره ی ولایت دارد.لذا اگر بحث از اخلاق میکنیم هم ظاهر است  و هم باطن و اخلاق در ذاتش ولایت را در‌ بر دارد.

         

        نگاه ما با نگاه دنیا در مورد نو‌آوری متناقض نیست بلکه متفاوت است

        استاد دانشگاه صنعتی شریف در ادامه برای روشن شدن رابطه‌ی بین نظر و عمل چنین بیان‌داشت: شأن نوآوری شأن عمل است. بدین معنا که ایده هنگامی مفید است که مشتری داشته باشد. نگاه ما در این زمینه با نگاه دنیا متفاوت است نه متناقض. از نظر ما حیطه‌ی نوآوری وسیع‌تر از نظر دنیا است. طبق نظر غالب نوآوری در حوزه‌ی اختراعات  و بازار رخ می‌دهد. همچنین دنیا مشتری را فقط بخش خصوصی می‌داند درحالی که ما علاوه بر بخش خصوصی، به بخش دولتی و عموم مردم نیز توجه داریم. برای مثال عموم مردم جهان خواستار امام زمان (عج) هستند. لذا تمدن اسلامی یک نوآوری در فضای عمل به وجود آورده است.

        وی در ادامه افزود: ما در علم و دانش هم با دنیا تعامل داریم و البته تفاوت‎هایی نیز وجود دارد من جمله اینکه ما به ادراک حسی،عقلی و شهودی معتقد هستیم و این نظام یافتگی در ادراکات موجب تفاوت یافتن ما با جهان می‌باشد.

         

        در کشور ما بین اهل علم و اهل فرهنگ تفکیک قائل می‌شویم و این تفکیک عین سکولاریسم است

        عضو هیات تحریریه‌ی فصلنامه تخصصی رشد فناوری در تبیین فرهنگ بیان کرد: فرهنگ نظام باورها، افکار و اعمال افراد یا اقوام است که بسیار عمیق و دیرپا می‌باشد. لذا فرهنگ منظومه‌ی نظر و عمل است. برای مثال اگر می‌دانیم پشت چراغ قرمز باید منتظر بمانیم اما علی رغم این دانش عبور میکنیم، معلوم می‌شود فرهنگ ترافیک نداریم چون بین عمل و نظر یکپارچگی وجود ندارد. در کشور ما متاسفانه بین اهل فرهنگ و اهل علم و فناوری تفکیک ایجاد شده است و جامعه از یکپارچگی خارج شده است. «همین تفکیک عین سکولاریسم است که البته عامدانه نیست»

        وی در ادامه افزود: تمدن جدید غرب ریشه ی خویش را در تمدن یونان باستان میداند که البته در آن تحولاتی نیز ایجاد کرده است. منطق بنیادین در تمدن یونان این است که این عالم مخلوق خدایان است و ما بعد از شناخت آن خود را با آن تنظیم میکنیم. یعنی ما در برابر طبیعت منفعل هستیم. بعد از رنسانس این نظریه‌ی تفریطی تبدیل به یک نظریه‌ی افراطی شد. در این زمان بیان شد که ما طبیعت را می‌شناسیم تا بر آن ریاست کنیم. در تمدن اسلامی نظر اول و دوم رد شده است. اگرچه عبارت «سخرلکم» در قران کریم آمده است اما این بدان معنی استکه خداوند برای انسان ها تسخیر کرده نه آنکه دستور به تسخیر کردن توسط انسان داده شده باشد.

        در فضای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به دنبال حکمت هستیم. حکمتی که صرفا موجب ایجاد خیر می‌شود و از رخ دادن شر جلوگیری میکند.

        این استاد دانشگاه در ادامه در مورد حکمت گفت: در فضای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به دنبال حکمت هستیم که در قرآن و روایات به عملی و نظری تقسیم نشده است. وقتی در سطح علم و فناوری بمانیم در سطح وجه‌الحس مانده‌ایم و این موجب میشود در کنار خیر، شر هم به وجود آید برای مثال در کنار بیمارستان، بمب اتم هم ساخته می‌شود و به قول علامه جعفری «لذت در ازای رنج دیگران است» برای همین تمدن غرب نمی‌تواند عدالت را برقرار کند. در حالی که قرآن کریم می‌فرماید وقتی حکمت باشد خیر به وجود می‌آید و شر نابود می‌شود. حکمت الگوی همه چیز است و تمدن غرب بدون توجه به حکمت به پیش رفته است که این موجب وجود خیر و شر در کنار یکدیگر می‌شود.

        حکیم نیز کسی است که هم خوب میداند و هم خوب عمل میکند و بهترین وسایل را برای رسیدن به اهداف خویش انتخاب میکند.

        تعداد بازدید: 10
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر