اوقات شرعی
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 357
        کد: 177981
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
        برای اولین بار در مشهد برگزار شد

        ایده پردازی برای ترویج حق تقدم پیاده‌ها

        به ابتکار معاونت فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد، کارگاهی با عنوان ایده پردازی رعایت حق تقدم با حضور دانشجویان رشته‌های مختلف و داوران متخصص در حوزه‌های شهری، روانشناختی و هنری برگزار شد.
        کارگاه ایده پردازی برای رعایت حقوق عابرپیاده

         به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری، براساس برنامه عملیاتی میان مدت شهرداری مشهد در حوزه آموزش فرهنگ شهروندی باید زمینه تغییر رفتار شهروندان در زمینه انضباط ترافیکی ایجاد شود و از این میان نیز ترویج موضوع شاخص سال جاری در دستور کار اداره آموزش شهروندی این سازمان قرار گرفته است. از دیگر سو به استناد گزارشی در خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان و بر اساس بررسی‌ها و تحلیل‌های انجام شده طی شش ماه نخست سال 96 سهم عابران پیاده در تصادفات فوتی فقط در تهران 61 درصد بوده است. آماری که در دیگر شهرهای بزرگ ایران هم چندان تفاوتی ندارد، چون خراسان رضوی، اصفهان و فارس پس از تهران صاحب بیشترین آمار مرگ و میر عابران پیاده به دلیل سوانح ترافیکی در کشور هستند. ‌

        مرگ عابران پیاده در معابر شهری‌، بحث‌ بر سر سهم‌ عابران در تصادفات رانندگی را داغ کرده و آنچه که در واقعیت مجهول مانده نگاه مدیران شهری به عابران پیاده است. ایده اجرای این کار ناشی از تصادفات جرحی و فوت در کلانشهر مشهد و حتی سطوح کلان‌تر است. اما یک سوی جریان مدیران شهری هستند و طرفی دیگر خودرو سوارانی که به حقوق پیاده‌ها بی‌توجه‌اند. بنابراین در پرورش ایده‌ها هم به زیرساخت‌های شهری و هم به تغییر نگاه شهروندان و فرهنگ‌سازی نیاز داریم. در ادامه گفتگوی داواران حاضر در این کارگاه تخصصی را می‌خوانید.
        خلق ایده‌های روانشناختی، مهندسی و هنری
        متخصص شهرساز، مدرس دانشگاه و یکی داواران این جلسه می‌گوید: کارگاه بارش ایده‌پردازی رعایت حق تقدم عابر پیاده در واقع حساس سازی، آگاهی رسانی و خلق روش‌های کنترلی برای هرچیزی است که بتواند به ایمنی عابر پیاده کمک کند و آن را ارتقا دهد. این روش‌ها می‌تواند تکتولوژیک، فرآیندی و ساختاری باشد، حتی می‌تواند از هنر کمک بگیرد یعنی شاید یک نفر مکانیزمی را برای نظارت پیشنهاد دهد که آمیزه‌‍ای از ساختارهای فنی، فکری و هنری باشد.
        سروش باغبان تصریح می‌کند: این کارگاه از ساعت 9 صبح روز پنجشنبه 13 خردادماه آغاز شد و تا ساعت 6 عصر همین روز به پایان می‌رسد. مخاطبین و کسانی که در این کارگاه شرکت دارند عموما دانشجو و از رشته‌های شهرسازی، معماری، روانشناسی، جامعه شناسی حضور دارند. هدف ما از برگزاری این بارش فکری این بود که می‌خواستیم نگاه به ایده‌ها صرفا مهندسی نباشد و از خلاقیت دانشجویان سایر رشته‌ها استفاده کنیم. ما به اعضای جلسه ساختار خلق یک ایده و پرورش آن را یاد می‌دهیم و در کنار آنان هستیم تا در نهایت به یک جمع‌بندی مثبت و اثرگذار برسیم. 
        این داور افزود: در نهایت ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که با ایده‌ها به عابران حق بیشتری بدهیم، آنان را محترم بشماریم و راه‌حل‌های ناب را به بخش‌های مختلف شهرداری و ارگان‌های که به نوعی با موضوع رعایت حق تقدم عابر پیاده ارتباط دارند، انتقال دهیم. باید تاکید کنم که دانشجویان می‌توانند در این ایده‌ها مالکیت خودشان را حفظ کنند و تمام تلاش ما این است که این ایده‌ها کارآمد، عملیاتی و اثربخش باشد. 
        مشهد برندی در حوزه رعایت حق‌تقدم عابران
        مدرس و پژوهشگر علوم شناختی در حاشیه این کارگاه می‌گوید: شهر مشهد به لحاظ آمار تصادفات عابرپیاده، متاسفانه آمار بالایی دارد و تنها یک اقدام مهم فرهنگی می‌توان در این شهر رقم زد که به مشکلات و چالش‌های روزمره این عابران پرداخته شده باشد. اگر ما بخواهیم وضعیت شهروندان در مشهد را از حیث زندگی در شهر تغییر دهیم حتما به حقوق و جایگاه عابران پیاده توجه کنیم. یعنی وقتی میخواهیم کار علمی، فرهنگی، هنری و دقیقی را انجام دهیم نیاز به ایده‌های درخشان داریم. برای اینکه به این ایده‌های خلاقانه و کاربردی  دست پیدا کنیم، یکی از راه‌های آن این است که کارگاه های ایده پردازی تشکیل شود و افرادی که در حوزه‌های مرتبط با چالش مد نظر تخصص و خلاقیت دارند در این کارگاه‌ها حضور پیدا کنند و ایده‌های خود را مطرح کنند. در کنار این‌ها، داوران از رشته‌های مختلف با تحصیلات متنوع حضور دارند که کار آنها ارزیابی این ایده‌ها است. 
        علیرضا مازاریان بیان می‌کند: این ایده‌ها ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسند و نیاز به تغییر جدی داشته باشند اما این موضوع خللی در کار ایجاد نمی‌کند. در هرجای دنیا که قرار است بانک ایده‌ای بگیرد، ابتدا به خلق ایده بها می‌دهند و در مراحل بعدی تغییراتی برای عملیاتی‌تر شدن آن انجام می‌دهند. 
        این رویداد برای اولین بار است که در قالب کارگاه ایده‌پردازی اتفاق افتاده و شرکت‌کنندگان با تحصیلات متنوع بین‌رشته‌ای در آن حضور دارند که برای یک بخش مهم از فرهنگ شهرنشینی یعنی موضوعات فرهنگ ترافیکی، عبور و مرور و حق تقدم عابر پیاده ایده‌سازی می‌کنند. من به عنوان داور این کارگاه فکر می‌کنم اتفاق مبارکی است که با این رویداد و هزینه کم، به ایده‌هایی دست پیدا کنیم که بتوانیم شهر مشهد را دربازه‌ای چندساله به برندی در حوزه فرهنگ‌سازی حق تقدم عابران پیاده تبدیل کنیم.
        وی می‌افزاید: همانطور که می‌دانید مشهد هر روز پذیرای زائران زیادی از شهرها و کشورهای مختلف جهان است. اولین چیزی که این افراد بدو ورود به کلانشهر مشهد می‌بینند، وضعیت عبور و مرور و حقوق شهرنشینی است. اگر ما بتوانیم به بسته‌های فرهنگی و هنری خوبی در این موضوع برسیم، در نهایت می‌توان چهره شهر را به لحاظ فیزیکی، کالبدی و فرهنگی تغییر دهیم. 
        رویای شهری پیاده مدار
        یکی دیگر از داوران حاضر در این کارگاه می‌گوید: ما می‌دانیم که شهرسازی در عمل علم و هنر است و اساسا فنی نیست، بنابراین کشورهای مختلف دنیا درگیر بحث برنامه‌ریزی اجتماعی در ابعاد شهرسازی هستند. موضوع رعایت حق تقدم عابرپیاده یکی زیرشاخه‌هایی است که در مفهوم شهر پیاده مدار مطرح می‌شود. اما شاید این سوال پیش بیاید که شهر پیاده مدار چه شهری است؟ در واقع این شهری است که بر مدار فرد پیاده می‌چرخد. یعنی زمانی یک نفر قصد خروج از خانه به سوی مقصدی را دارد، پس از خروج با گزینه‌های مختلف امکان انتخاب داشته باشد. برای مثال این فرد پس از چند قدم پیاده روی بتواند به خط تراموا، اتوبوس، مینی‌بوس و سایر وسایل نقلیه دسترسی داشته باشد. یا حتی به راحتی بتواند از دوچرخه در مسیر خود استفاده کند، کارش را در مقصد اول انجام داده و بعد با یک وسیله نقلیه دیگر بتواند به مقصد بعدی خود برسد. در واقع در تمام این انتخاب‌ها، خودرو شخصی گزینه آخر است.
        سینا عطایی می‌افزاید: برخی تصور می‌کنند پیاده‌مداری یعنی اینکه به تعاملات اجتماعی توجه شود اما به نظرم این تعاملات می‌تواند یکی از اثرات شهر پیاده مدار باشد. فرد باید بعد از بیرون آمدن با گزینه‌های مختلفی که انسان‌محور هستند مواجه شود و برای تردد یکی از آنها را انتخاب کند. همه اینها در نهایت یک شهر پیاده مدار را می‌سازد چون شبکه یکپارچه‌ای را تجربه نکردیم و به عابران پیاده حق انتخابی برای تردد در شهر را نداده‌ایم در نتیجه اولویت را با عبور سواره(کسی که از خودرو شخصی استفاده می‌کند)، می‌بینیم و به این فکر می‌کنیم که خب این خودرو چطور تردد کند، خیابان‌ها چگونه باشد؟ در صورتی که تفکر ما نباید این چنین باشد، عابر یعنی انسان و ما در نهایت داریم به انسان بها می‌دهیم. در بحث عابران پیاده مشکلاتی در حوزه فنی و اجتماعی وجود دارد که متاثر از هم هستند. برای مثال باید گفت که بحث زیرساخت‌هایی که ما درباره آن تا به حال صحبت می‌کردیم برای عابران پیاده نبوده که حالا بخواهیم برای رعایت حق تقدم کاری انجام دهیم. در پایان امیدوارم به جمع‌بندی‌های خوبی با کمک حاضران در این کارگاه برسیم و فکری به حال حقوق عابران پیاده کرده باشیم.
        گفتنی است این کارگاه با هدف خلق و پرورش ایده‌های مهندسی، شهرسازی، ترافیکی، هنری، آموزشی، روانشناسی، تعلیم و تربیت در فرهنگسرای کودک و آینده به همت معاونت فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری برگزار شد. 
         

         

        تعداد بازدید: 357
        نام:
        پست الکترونیک:
        شرح نظر:
        کد امنیتی:
         
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر