اوقات شرعی
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 471
        کد: 181221
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
        در نشست مدیران شهری مشهد با فعالان حوزه مجازی مطرح شد

        با رسانه‌ها تا تغییر رفتار شهروندان

        سرپرست سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد گفت: گفتگو و جهت‌دهی به افکار عمومی کمک می‌کند تا حس تعلق به شهروندان بازگردد و در این راه حمایت رسانه‌ها نقشی مهم ایفا می‌کند.
        بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی در توسعه شهر هوشمند

        به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، اولین نشست فعالان شبکه‌های اجتماعی با مدیریت شهری مشهد به همت معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری برگزار شد. این نشست با موضوع «بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی در توسعه شهر هوشمند» در مرکز نوآوری شهری با حضور سرپرست سازمان اجتماعی و فرهنگی و جمعی از فعالان این حوزه  برگزارشد.

        محمدمحسن مصحفی با اشاره به نقش رسانه در فرهنگ‌سازی و ارتقا فرهنگ شهروندی گفت: جهانی که امروز در آن زندگی می‌کنیم، در سایه سنگین رسانه‌ها قرار دارد و در دهه اخیر فضای مجازی به شدت زندگی همه افراد جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده است. 

        وی افزود: جهان امروز به میزان زیادی از لحاظ دسترسی به رسانه پیشرفت کرده و اساسا با گذشته قابل مقایسه نیست. گاهی رسانه‌های مجازی، نسبت به رسانه‌های کلاسیک بر افکار عمومی پیشی می‌گیرد. برای نسل ما که تجربه وجود دو کانال تلویزیون و چند روزنامه محدود را داشتیم (که فضای رسانه‌ای کشور را شکل می داد)  این حجم از اطلاعات تجربه‌ای متفاوت و تغییر شگرفی است.

        سرپرست سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد تصریح کرد: نگاه حاکم بر جامعه فوق‌العاده پیچیده شده است و بالتبع روابط نیز از پیچیدگی خاصی برخوردار است، در چنین جامعه‌ای ایجاد تغییر نگرش افراد، به شدت، امری حساس، دشوار و کلیدی است. اگر در گذشته با چند رسانه مکتوب می‌توانستیم افکار عمومی را شکل دهیم، اما امروز با افکار متفاوت و دریچه‌های انتقال پیام زیادی مواجه هستیم. 

        مصحفی تاکید کرد: روابط در ساختارهای اجتماعی، روابط دولت و ملت و... این‌ها هم وارد پیچیدگی‌های زیادی شده‌اند. اگر بعضا چنین جامعه‌ای تصور کنید که بخواهیم تغییری در حوزه اجتماعی آن به وجود آوریم، در نهایت می‌بینیم که کار از عهده یک نهاد یا ساختار به تنهایی ساخته نیست.

        در کلانشهر مشهد به دلیل پیچیدگی و دامنه گسترده رفتاری، تغییر رفتار دچار حیرت و سرگردانی است و انتقال این پیام به شهروندان را دچار اختلال می‌کند. 

        وی بیان کرد: یکی از موضوعات که در حوزه فرهنگی بر روی آن تمرکز داریم، بحث حق تقدم عابر پیاده است. متاسفانه در مشهد بالاترین تعداد تصادفات منجر به کشته‌شدن عابران پیاده را داریم. با توجه به این موضوع که شهر ما دومین شهر بین‌المللی کشور است و ضرورت وجود ویژگی‌ها و استانداردهای بین‌المللی در آن بیش از پیش احساس می‌شود، بنابراین نیاز به ارتقا فرهنگ و توسعه زیرساخت‌های شهری داریم.

        سرپرست سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری گفت: با اشراف به این موضوعات مهم، شهرداری مشهد تلاش ‌می‌کند در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های شهری آنچه که آرامش و رفاه شهروندان را تامین می‌کند، توسعه و بهبود ببخشد. در این راستا مدیریت شهری با اجرای کلان پروژه‌ای در حوزه فرهنگ شهروندی با موضوع رعایت حق تقدم عابر پیاده، به رسالت خودش عمل کرده و سعی می‌کند در لایه‌های رفتاری شهروندان تغییراتی که منجر به کاهش تصادفات عابران پیاده می‌شود را کنترل و کاهش دهد. 

        مصحفی افزود: پروژه دیگر سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری تحت عنوان «محله ما» در حال فعالیت است. در روزگاری زندگی می‌کنیم که علاقه شهروندان به شهر و محله‌ای که در آن زندگی می‌کنند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آنان نیاز دارند در تصمیم‌گیری برای شهر و محلات خود نقش ایفا کنند. این طرح زمینه مناسبی برای فعالیت شهروندان برای بهبود وضعیت شهر و محله خودشان است و از این طریق می‌توانند با مدیران شهری ارتباط برقرار کرده و چالش‌های محله سکونت خود را با این ارتباط موثر رفع و رجوع کنند. 

        سرپرست سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری در پایان خاطرنشان کرد: در طرح «محله ما» تلاش شده تا مردم در تصمیم گیری‌های مدیران شهری نقش داشته باشند. گفتگو و جهت‌دهی به افکار عمومی کمک می‌کند تا حس تعلق به شهروندان بازگردد و در این راه حمایت رسانه نقش مهمی را ایفا می‌کند. 

         

        تعداد بازدید: 471
        نام:
        پست الکترونیک:
        شرح نظر:
        کد امنیتی:
         
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر