اوقات شرعی
16°C 
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 254
        کد: 145503
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۶/۱۱/۱۲

        میدان شهدا جایی برای شهروندمحوری

        میدان شهدا، یک عرصه یا میدان عمومی(plaza) محسوب می‌شود. در تعریف این‌گونه میدان‌ها آمده است: «محیطی با جانب‌داری از عابر پیاده و ترجیحا بدون سواره‌رو».
        میدان شهدا جایی برای شهروندمحوری

         این‌گونه میدان‌ها، محل تعاملات شهروندان و توقفگاه‌هایی در هیاهوی شهر هستند. شهروندان در این میدان‌ها اندکی آرامش می‌یابند و در غیاب خودروها و سروصدای ناشی از حرکت آن‌ها، از سکوت و آرامش میدان انرژی می‌گیرند.

        درحال‌حاضر در شهر مشهد، میدان شهدا تنها میدانی است که قرار است چنین نقشی ایفا کند.

        در سایت مدیریت پروژه این میدان، چنین عباراتی در توصیف ویژگی‌های آن دیده می‌شود: «روان‌سازی رفت‌و‌آمد و آرامش نسبی برای شهروندان را فراهم کرده است»، «تسهیل در ترافیک سواره» و «تأمین امنیت تردد پیاده».

        طبیعی به نظر می‌رسد که انتظار داشته باشیم در چنین میدانی، حرکت پیاده، مقدم بر حرکت سواره تعریف شود و طرح به‌گونه‌ای اجرا گردد که سواره به نفع پیاده کنترل و محدود شود.

        شاید منطقی باشد اگر انتظار داشته باشیم حرکت سواره تا حد ممکن محدود یا کُند شود تا عابر پیاده با آسایش بیشتری در این میدان و اطراف آن تردد کند.

        اما اخیرا مشاهده شد که با نصب نرده‌هایی در اطراف میدان به عابر پیاده این پیام داده شد که اطراف این میدان جای سواره است و تو نباید مزاحمتی برای سواره ایجاد کنی.

        از سوی دیگر، شورای شهر و شهردار در دوره پنجم با شعارهایی همچون «شهروندمحوری»، کار خود را در مشهد آغاز کردند.

        در به‌کارگیری مفهوم شهروند‌محوری، همیشه یک مشکل اساسی وجود دارد و آن اینکه، شهروندی که قرار است محور باشد چه مشخصاتی دارد؟ تجربه نشان داده است که برای تحقق شهروندمحوری، بیان مشخصات «شهروندی» که قرار است محور امور قرار گیرد، لازم و ضروری است.

        به‌عنوان مثال اگر در پروژه میدان شهدا، شهروند، فردی کهن‌سال و آسیب‌پذیر تعریف شود، سیاست‌های اجرا‌شده با زمانی‌که شهروند، فردی سوار بر خودرو و در‌حال عبور از این میدان است، بسیار متفاوت خواهد بود.

        نرده‌کشیدن برای جلوگیری از عبور عابر پیاده و گلدان‌گذاشتن برای جلوگیری از اسکیت‌سواری نوجوانان روی شیب دیوار شورای شهر، علائمی از تعریف خاص شهروند‌محوری‌ است.

        در این تعریف، شهروند باید ملاحظه خودرو‌سواران را بکند که حرکت آن‌ها کُند نشود و جوان اسکیت‌سوار باید ملاحظه مدیران را بکند که با احتمال آسیب‌رسیدن به او دچار چالش نشوند.

        اگر قرار است شورای شهر و شهرداری، شهر را با شعار «شهروند‌مداری» اداره کنند، لازم است خیابان حاشیه میدان را سنگ‌فرش کنند، سرعت خودروها را در این میدان به حداقل برسانند و این پیام را به رانندگان خودرو بدهند که در این میدان، تقدم با عابر پیاده است و محور این میدان، عابری است که با آرامش در آن تردد می‌کند.

        همچنین لازم است گلدان‌هایی که مانع‌از استفاده اسکیت‌سواران و دوچرخه‌سواران از شیب دیواره شورای شهر هستند، برداشته و اجازه داده شود تا حضور نوجوانان و جوانان اسکیت‌سوار و دوچرخه‌سوار، نشاط را به این میدان هدیه کند و از حوادث احتمالی نگرانی به خود راه ندهیم.

        به این بیندیشیم که به عابران پیاده و شهروندان پیر و جوان و معلول و‌... چه خدماتی بدهیم تا آن‌ها با خاطری آسوده‌تر در این میدان حضور یابند و هرگونه مزاحمتی برای آسایش و آرامش آن‌ها رفع شود. این میدان باید یک فضای با‌نشاط شهری باشد که در آن، عملکردها بر‌اساس تعامل بیشتر مردم تعریف شده باشد و با ایجاد سایه‌بان‌ و نیمکت‌، مکان‌هایی برای توقف و نشستن فراهم شود.

        محمد مدرسی

        مدیر برنامه‌ریزی و نظارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد مقدس

        کارشناس ارشد علوم اجتماعی

        تعداد بازدید: 254
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
        2 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر