اوقات شرعی
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 222
        کد: 182588
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
        در اولین نشست خبری کلان پروژه آموزش فرهنگ شهروندی مطرح شد

        قربانی شدن 8 هزار نفر روی خط عابر پیاده

        سرپرست سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری از آغاز کلان پروژه ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده با هدف کاهش تصادفات منجر به مرگ، فرهنگ‌سازی و تغییر رفتار راننده و عابر در کلانشهر مشهد خبر داد.
         اولین نشست خبری کلان پروژه آموزش فرهنگ شهروندی

        به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، محمدمحسن مصحفی ظهر روز 24 شهریورماه 98، در نشست خبری با موضوع کلان‌پروژه آموزش فرهنگ شهروندی و با محوریت «ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده»، گفت: شهرداری در حوزه فرهنگی وظایف متعددی بر عهده  دارد که یکی از آن‌ها فرهنگ‌سازی در راستای ماموریت‌ها و فعالیت‌های حوزه شهری است. 

        وی افزود: بر این اساس شهرداری می‌تواند فعالیت‌های خود در قسمت فرهنگی را در این حوزه متمرکز کند. در این حوزه مواردی مانند رعایت حق تقدم عابر پیاده، ارتقای فرهنگ ترافیک و فرهنگ محیط زیستی وجود دارد که اگر شهرداری به آن ورود نکند متولی دیگری برای آن نمی‌توان پیدا کرد واقعیت موجود این است که در این حوزه‌ها وضعیت مطلوبی نداریم.

        سرپرست معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه «در حوزه فرهنگ ترافیک کارهای زیادی باید انجام شود»، بیان کرد: در میان اولویت‌های فراوانی که در این زمینه وجود دارد، با توجه به محدودیت زمانی نمی‌توان هر سال چند مورد را اجرا کرد و انتظار نتیجه‌گرفتن داشت. در سال گذشته 10 هزار مجروح در تصادفات مشهد داشتیم که از این میزان 8 هزار نفر عابر پیاده بودند و اکثر حادثه‌دیدگان به دلیل عدم رعایت قوانین خود عامل حادثه بودند.

        اصلاح زیرساخت‌ها همگام با تغییر رفتار شهروندان

        مصحفی با بیان اینکه «برای فرهنگ‌سازی در این حوزه اقدامات در دو قسمت انجام خواهد شد»، عنوان کرد: حوزه اول اصلاح زیرساخت‌های ترافیکی است. مسائل خط‌کشی خیابان‌ها و تابلوهای هشداردهنده اصلاح و اصلاحات هندسی انجام خواهد شد. همچنین در حوزه مهندسی شهری تجربه‌هایی وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد. این اقدامات توسط معاونت عمران، حمل‌ونقل و ترافیک انجام خواهد شد.

        وی تاکید کرد: بخش دیگری از کار، آموزش رانندگان ناوگان شهری شهرداری است. تعداد قابل توجهی راننده داریم که در سطح شهر در حال تردد هستند و امیدواریم این رانندگان اولین رعایت‌کنندگان قانون باشند. شهرداری تلاش می‌کند کار را از خود شروع کند و این پیام را برساند که خود پیش‌قدم است و شهرداری سهم خود را انجام می‌دهد.

        سرپرست سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه افزایش رعایت حقوق شهروندی افزایش امنیت و سلامت شهروندان را به‌همراه دارد، بیان کرد: طبق اعلام پلیس در 39 درصد تصادفات به حق تقدم عابر پیاده توجه نمی‌شود؛ همچنین 19 درصد علت سوانح در عدم توجه به جلو، 31 درصد به خاطر عدم توجه به چراغ قرمز و 11 درصد به دلیل سرعت غیرمطمئنه بوده و متاسفانه 51 درصد فوتی‌های تصادفات مشهد عابران پیاده بوده‌اند؛ حتی در 60 درصد حوادث خود عابران مقصر بودند، زیرا از روی خط مخصوص حرکت نکرده‌اند.

        مصحفی گفت: یکی از مناطق پرچالش و پرترافیک شهری مشهد در اطراف حرم مطهر رضوی است که حجم میلیونی تردد زائران را به‌همراه دارد و می‌خواهیم که فرهنگ احترام به حق و حقوق شهروندی اعم از عابران پیاده و رانندگان به‌خوبی و با همکاری مردم ترویج یابد.

        سرپرست سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه از حضور و مشارکت مردم در اجرای کلان‌پروژه آموزش فرهنگ شهروندی استقبال می‌کنیم، گفت: در جهت اجرای هرچه بهتر کلان‌پروژه آموزش فرهنگ شهروندی از طرح‌های مردمی و طراحان استفاده می‌شود و طرح‌های برتر نیز مورد حمایت مالی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد قرار می‌گیرند تا به مرحله اجرا درآیند.

        قدردانی از همراهی و حمایت شهردار و شورای اسلامی مشهد

        محمد محسن مصحفی در مصاحبه با رسانه‌ها از نقش حمایتی و همراهی مناسب محمدرضا کلائی شهردار مشهد و اعضای شورای اسلامی شهر قدردانی کرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست حمایتی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی مشهد اشاره کرد و اجرای این کلان‌پروژه بدون این حمایت‌ها را غیرممکن برشمرد.

        آهسته سازی سرعت خودروها، نیاز ترافیکی شهر مشهد

        در ادامه نشست خبری مدیر کلان پروژه ترویج رعایت حق تقدم عابرپیاده گفت: بر اساس آمارهای موجود بیش از 51 درصد کشته‌شدگان تصادفات در مشهد عابران پیاده بوده‌اند. این یک عدد معناداری است، چراکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته تنها 10 درصد کشته‌شدگان تصادفات عابر پیاده هستند. 

        علیرضا مازاریان افزود: بر این اساس معنا ندارد کسی که از خیابان عبور می‌کند کشته شود، مگر اینکه ما رانندگان خطرناک و پرسرعتی در شهر داشته باشیم که متأسفانه در مشهد اینگونه است. 39 درصد تصادفات به دلیل عدم رعایت حق تقدم عابر پیاده است. مشخص است که در خیابان‌های فرعی و میادین همیشه با عابر پیاده است در خیابان‌ها نیز روی خط عابرپیاده حق تقدم با عابر پیاده است و حتی اگر عابری از روی خط عبور نکرد نیز نباید کشته شود.

        وی تاکید کرد: در حال حاضر متوسط سرعت مجاز در شهر مشهد 60 کیلومتر در ساعت است که سرعت بسیار بالایی است. این در حالی است که در کشورهای دیگر میانگین سرعت مجاز در شهرها حدود 30 کیلومتر در ساعت است و حتی قصد کاهش آن تا 20 کیلومتر در ساعت را نیز دارند. باید توجه داشت اگر با سرعت 60 کیلومتر در ساعت با عابر پیاده تصادف کنید به احتمال 90 درصد عابر پیاده کشته خواهد کرد، اما اگر این سرعت به 30 کیلومتر در ساعت کاهش پیدا کند به احتمال 20 درصد عابر پیاده کشته خواهد شد.

        مازاریان با اشاره به آمار خوداظهاری شهروندان و رانندگان، گفت: بر اساس این آمار 73 درصد رانندگان اعلام کرده‌اند که حداکثر سرعت مجاز در شهر را رعایت نمی‌کنند. همچنین 60 درصد شهروندان اعلام کرده‌اند که هنگام عبور خیابان از خط عابر پیاده استفاده نمی‌کنند. 97 درصد از رانندگان اظهار کرده‌اند که حداقل یک بار تصادف کرده‌اند. 26 درصد رانندگان اظهار کرده‌اند که به تابلوهای راهنمایی و رانندگی توجه نمی‌کنند و 30 درصد از رانندگان اعلام کرده‌اند که همواره حق تقدم را به خود می‌دهند.

        وی همچنین از اجرای این طرح در قالب کمپین رسانه‌ای «خط زندگی» و با شعار «خط عابر، خط زندگی» خبر داد.

        مدیر کلان‌پروژه آموزش فرهنگ شهروندی و ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده خاطرنشان کرد: در این طرح فعالیت‌های فرهنگی، هنری و آموزشی با محوریت گروه‌های مختلف جامعه صورت خواهد گرفت. همچنین اقدامات تشویقی و تنبیهی نیز در این طرح برای رانندگان و عابران پیاده در نظر گرفته شده است. سامانه‌های نظارت و ارزیابی مردمی و نخبگانی و سازمانی نیز در این طرح تعبیه شده است.

        وی اضافه کرد: هدف نهایی این طرح در قالب یک کلان‌پروژه این خواهد بود که شهر مشهد در حوزه رعایت حق تقدم که یکی از شاخصه‌های فرهنگ شهروندی است شاخص شود. بر این اساس این طرح پیش‌بینی شده سالانه 5 درصد در رفتار ترافیکی شهروندان تغییر ایجاد شود.

        تعداد بازدید: 222
        نام:
        پست الکترونیک:
        شرح نظر:
        کد امنیتی:
         
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر